ارتودنسی با براکت شفاف: چه کسانی می‌توانند از آن استفاده کنند؟

ارتودنسی با براکت شفاف: چه کسانی می‌توانند از آن استفاده کنند؟

 

ارتودنسی با براکت شفاف 

 

بریس های شفاف مشابه بریس های فلزی سنتی هستند. اما از آنجایی که آنها با مواد همرنگ دندان ساخته شده اند، کمتر قابل توجه هستند.

 

بریس های شفاف اساساً همان درمان بریس های فلزی را ارائه می دهند. در مورد بریس های شفاف چند انتخاب متفاوت وجود دارد، از براکت های سرامیکی گرفته تا الاینر های نامرئی. در این مقاله بر نوع براکت های شفافی که دارای براکت و لیگاتور هستند تمرکز خواهیم کرد.

 

 

براکت شفاف

براکت شفاف

تفاوت براکت های شفاف و فلزی

 

براکت های شفاف، برخلاف بریس های فلزی،  به جای فلز از سرامیک ساخته شده اند. براکت های سرامیکی بسیار کوچکتر هستند و کمتر روی دندان ها ساییده می شوند.

 

براکت‌های فلزی خیلی راحت‌تر باعث پوسیدگی دندان ها می شوند همچنین تمایل بیشتری به کشیدن دندان‌ها دارند. این حرکت کششی به خصوص در هنگام سفت کردن لیگاتورها می تواند احساس ناخوشایندی را ایجاد کند.

 

نامزدهای براکت شفاف

 

براکت شفاف برای کسانی می تواند گزینه خوبی باشد که می خواهند بدون احساس خودآگاهی از بریس استفاده کنند. داوطلبان براکت های شفاف باید تمام دندان های بزرگسال خود را داشته باشند و رشد آنها متوقف شده باشد؛ زیرا براکت های سرامیکی در صورت حرکت بیش از حد ممکن است بشکنند. با توجه به این توضیحات بیشتر نوجوانان و بزرگسالان واجد شرایط هستند.

 

کودکان اغلب کاندیدای خوبی برای بریس های شفاف نیستند؛ زیرا دهان آنها هنوز در حال رشد است.

 

کسانی که مشکلات دندانی پیچیده تری دارند نیز باید به دنبال گزینه سنتی تر باشند. سرامیک از دوام کمتری نسبت به فلز برخوردار است، بنابراین افرادی که در ورزش های تماسی فعالیت دارند بهتر است از بریس های فلزی بادوام تر استفاده کنند.

 

مزایا و معایب بریس‌‌های شفاف

 

براکت های شفاف مزایا و معایبی نیز دارند که نامزدهای چنین درمانی باید به آن ها توجه کنند. بریس های شفاف از نظر زیبایی به بریس های فلزی برتری دارند؛ زیرا خیلی به چشم نمی آیند.

 

اگرچه براکت شفاف کمتر به چشم می آید، اما شکننده تر از بریس های فلزی سنتی است. این شکنندگی به این معنی است که یک براکت ممکن است در طول فرآیند درمان ترک بخورد و نیاز به تعویض داشته باشد. یکی دیگر از اشکالات احتمالی این است که بست های براکت شفاف زود تر لک بر می دارند. کاندیدا های براکت های شفاف باید پس از هر وعده غذایی مسواک بزنند و نخ دندان بکشند. همچنین از خوردن غذاها و نوشیدنی هایی که باعث تغییر رنگ این براکت های شفاف می شوند خودداری نمایند.

 

نکته مهم دیگر این است که این افراد نباید خمیر دندان های سفید کننده نیز استفاده نمایند.

 

براکت سرامیکی

براکت سرامیکی

 

سوالات متداول از دکتر امیرحسین خطیبی متخصص ارتودنسی در شهریار

 

1.    تفاوت بین بریس های شفاف و الاینر های شفاف چیست؟ بریس های شفاف از براکت ها و سیم ها برای حرکت دندان ها استفاده می کنند. در حالی که الاینر های شفاف دهانی سفارشی هستند. به طور معمول بیمارانی که مشکلات دندانی آنها خیلی شدید نیست می توانند کاندیدای خوبی برای الاینر باشند. افرادی که دارای تراکم شدید دندانی یا دندان های بسیار کج هستند کاندیدای خوبی برای براکت های شفاف می باشند.

 

2.    چگونه بریس های شفاف را تمیز می کنید؟ هنگام تمیز کردن بریس های سرامیکی دقت بیشتری لازم است؛ زیرا شکننده تر هستند. بیماران همیشه باید بریس ها و دندان های خود را بعد از غذا مسواک بزنند. همچنین استفاده از نخ دندان نیز بسیار مهم است. بیماران همچنین باید از غذاهای خاصی مانند غذاهای سفت، جویدنی، اسیدی و ترد خودداری کنند.

 

3.    آیا براکت شفاف می تواند به رفع شکاف دندان کمک کند؟ بله، بریس های شفاف می توانند به رفع شکاف دندان کمک کنند. بیمارانی که شکاف‌های جزئی یا متوسط دارند، می‌توانند با این نوع بریس‌ها نتایج موثرتری را کسب کنند.

 

4.    چه مدت طول می کشد تا دندان ها با استفاده از براکت های شفاف صاف شوند؟ فرآیند صاف کردن بر اساس عواملی مانند برند، شدت مشکل دندانی و سن بیمار متفاوت است.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کلینیک تخصصی دکتر خطیبی در تماس باشید.

 

نظرات

هیچ موردی یافت نشد

نظر خود را بنویسید

شما می توانید دیدگاه خود را در این بخش با ما در میان بگذارید.

تماس و مشاوره : 02165247966
footer footer
 ارتودنسی در شهریار

ارتودنسی در شهریار

ارتودنسی در شهریار ، دندان پزشک شهریار ، من امیرحسین خطیبی، فارغ التحصیل ارتودنسی و ناهنجاری‌های فک و صورت هستم، دارای بورد تخصصی. در حال انجام درمان‌های ارتودنسی مانند اصلاح بی‌نظمی دندان‌ها و مشکلات فک با روش‌های ارتوپدی و جراحی فک. آماده کمک به شما در درمان ناهنجاری‌ها.

بخش هایی از سایت

ارتباط با ما