ارتودنسی جراحی؛ مفاهیم و روش‌های عملی در تصحیح اختلالات

ارتودنسی جراحی؛ مفاهیم و روش‌های عملی در تصحیح اختلالات

ارتودنسی جراحی یا orthodontic surgery که معمولاً با نام درمان ارتوگناتیک نیز شناخته می شود، یک نوع جراحی برای درمان مشکلات ارتودنسی است. جراحی ارتوگناتیک برای تصحیح مشکلات ارتودنسی شدید و عمیق مانند بیش فعالی و کم فعالی فک پایین، جابجایی دندان‌ ها، بستن فضاهای بین دندان‌ ها و تصحیح عضلات صورت و فک ها استفاده می ‌شود. در این نوع جراحی، تغییراتی در ساختار فک ها و بافت‌ های نرم صورت (مثل لب ها و دهان) ایجاد می شود تا قرارگیری مناسب دندان‌ ها و فک ها تصحیح شود. همچنین طول درمان و فرآیند بهبودی بستگی به شدت مشکلات و نوع جراحی دارد. بعد از جراحی، بیمار باید دوره بهبودی شامل استراحت و تغییر در رژیم غذایی خود را رعایت کند تا بهبودی کامل حاصل شود.

 

 

ارتودنسی جراحی برای درمان چه اختلالاتی استفاده می شود؟:


همانطور که گفته شد ارتودنسی جراحی درمانی برای اصلاح اختلالات جدی در قسمت‌ های بالا و پایین صورت و ناهماهنگی های دندانی و فکی است که با روش ‌های دیگر تصحیح نمی ‌شوند. این روش ها عبارتند از:


•    بیش فعالی فک پایین (Class III malocclusion) و کم فعالی فک پایین (Class II malocclusion): در این حالت، به ترتیب فک پایین جلوتر از فک بالا است یا فک پایین کوتاه تر از فک بالا می باشد که باعث قرارگیری نامتعادل دندان‌ ها و فک ها می شود.


•    بی نظمی های فک و دندان: جراحی ارتوگناتیک می‌ تواند به منظور تصحیح جابجایی نامطلوب در فک ها یا دندان ‌ها که با مشکلات تنفسی، گفتاری و غذایی مرتبط هستند، انجام شود.


•    بروز عوارض پس از رفع فک شکنی: گاهی ممکن است، بعد از جراحی فک شکنی، نیاز به جراحی ارتوگناتیک به منظور تصحیح موقعیت دندان‌ ها و فک ها باشد.


قبل از انجام ارتودنسی جراحی، باید از طریق اسکن سه بعدی، رادیوگرافی و مدل سازی سه بعدی، شکل فضایی فک ها و بافت های نرم صورت بررسی شود. پس از آن، جراحی ارتوگناتیک به منظور اصلاح مشکلات، تغییر شکل فک ها و بافت های نرم صورت و همچنین قرار دادن دندان ها در موقعیت صحیح، انجام می شود.

 

 

روش های مختلف جراحی ارتوگناتیک:


در جراحی ارتوگناتیک بسته به نوع اختلالی که وجود دارد از روش های مختلفی استفاده می شود. این روش ها عبارتند از:
•    LeFort I Osteotomy: در این روش، بخش بالایی فک با استفاده از جراحی تغییر می کند. پس از جراحی، فک بالا را به نحوی تثبیت می کنند که با فک پایین هماهنگ شود.


•    BSSO (Bilateral Sagittal Split Osteotomy): در جراحی BSSO، فک پایین دو قسمت شده و به منظور تغییر جایگاه آنها، تغییراتی در بخش مشترک بین این دو قسمت ایجاد می شود.


•    Distraction Osteogenesis: این روش جراحی، با استفاده از دستگاه های خاص، فک ها را به طور تدریجی به جایگاه صحیح خود منتقل می کند.


•    Maxillomandibular Advancement (MMA): جراحیMMA ، برای درمان اختلالات خواب همراه با تنگی نفس پیشنهاد می شود. با جراحی، جایگاه فک به جلو منتقل شده و بیمار به راحتی تنفس می‌ کند.


هر کدام از روش ها در ارتودنسی جراحی، برای حل مشکلات خاصی مورد استفاده قرار می گیرند. به علاوه، برای یافتن روش مناسب درمان، لازم است حتما با پزشک مورد اعتماد و با تجربه در جراحی Orthognathic مشورت کنید. مرکز تخصصی ارتودنسی دکتر خطیبی با کادر مجرب، یکی از بهترین مراکز درمانی کشور در زمینه درمان بیماری های فک و دهان است. برای درمان سریع تر و بهتر می توانید با ما در ارتباط باشید.

 

مزایای ارتودنسی جراحی:


ارتودنسی جراحی مزیت هایی دارد که به تحمل سختی های آن می ارزد. از جمله این مزایا عبارتند از:


•    بهبود عملکرد گفتار.
•    رفع مشکلات غذا خوردن.
•    بهبود ظاهر بیضی مانند صورت.
•    بهبود عملکرد تنفسی.

در هر صورت، ارتودنسی جراحی به دلیل پیچیدگی های آن نیازمند بررسی دقیق توسط متخصصين ارتودنسی و جراحی فک است. دکتر امیر حسین خطیبی با سابقه ای درخشان در این زمینه می تواند در جهت رفع این مشکلات کمک رسان شما باشد.

نظرات

هیچ موردی یافت نشد

نظر خود را بنویسید

شما می توانید دیدگاه خود را در این بخش با ما در میان بگذارید.

تماس و مشاوره : 02165247966
footer footer
 ارتودنسی در شهریار

ارتودنسی در شهریار

ارتودنسی در شهریار ، دندان پزشک شهریار ، من امیرحسین خطیبی، فارغ التحصیل ارتودنسی و ناهنجاری‌های فک و صورت هستم، دارای بورد تخصصی. در حال انجام درمان‌های ارتودنسی مانند اصلاح بی‌نظمی دندان‌ها و مشکلات فک با روش‌های ارتوپدی و جراحی فک. آماده کمک به شما در درمان ناهنجاری‌ها.

بخش هایی از سایت

ارتباط با ما