ارتودنسی چیست ؟

ارتودنسی چیست ؟

ارتودنسی (به انگلیسی: (Orthodonticsیک رشته تخصصی در رشته دندان پزشکی می باشد. این کلمه ترکیبی است از دو واژه لاتین "ارتو" به معنای راست و درست و "ادوس" یا مشتق آن "دنس" به معنای دندان. رشته ارتودنسی یکی از مهمترین رشته های تخصصی دندانپزشکی می باشد. همچنین اولین رشته تخصصی معرفی شده در دندانپزشکی و دومین رشته تخصصی ایجاد شده در کلیه رشته های پزشکی می باشد.
درمان ارتودنسی بیشتر اصلاح مال اکلوژن یا جفت شدن نامناسب دندانهاست. این امر می تواند به دلیل موقعیت نادرست دندانها و یا ناهنجاریهای دو فک نسبت به هم می باشد یا ممکن است درجاتی از هر مشکل همزمان دندانی و فکی در یک فرد باشد. از اینرو درمان های ارتودنسی بر تصحیح موقعیت دندانها و یا تغییر الگو و جهت رشد دو فک (درمان های ارتوپدیک یا جراحی فک) متمرکز است.

ارتودنسی یکی از شاخه های از دندانپزشکی است که دندان ها و فک هایی را که در محل نامناسبی قرار می گیرند تصحیح می کند. ارتودنسی دندان هایی که در محل نامناسبی قرار می گیرند و شکل نامتعارفی و غیرمعمولی دارند را اصلاح می کند. دندان های نامرتب مشکلات بهداشتی متفاوتی ایجاد می کنند. تمیز نگه داشتن دندان ها سخت تر می گردد. بیماری که دندان های نامرتب و نامنظمی دارد در معرض خطر ابتلا به پوسیدگی دندان و بیماری های پریودنتال یعنی بیماری های لثه قرار دارد. این وضعیت به دندان هایی که مسئولیت جویدن غذا را بر عهده دارند، فشار بیشتری وارد می کند و متعاقبا در طولانی مدت عوارض متفاوتی به جا می گذارد که درمان ارتودنسی می تواند از این مشکلات جلوگیری کند مثل:
پوسیدگی دندانها
مشکلات لثه ای و پریودنتال
خوب جویده نشدن دندانها و مشکلات گوارشی

مشکلات TMJ

احساس درد درگردن، شانه و پشت

سردرد
همچنین دندان های کج و نامرتب و نامنظم به زیبایی ظاهر شخص آسیب می زند.

مزایای استفاده از درمان ارتودنسی عبارتند از:
دهان سالم
ظاهر لذت بخش و زیبا
دندانهایی که احتمالا طول عمر بیشتری خواهند داشت.
متخصص درمان در این زمینه به نام ارتودنتیست یا متخصص ارتودنسی شناخته می شود.

درمان با ارتودنسی چگونه است؟

انواع متفاوتی از ابزار ارتودنسی وجود دارد. ارتودنسی متحرک و ثابت که هر دو به تغییر و اصلاح وضعیت دندان ها و فکین کمک می کنند. دستگاه ارتودنسی به آهستگی فشاری بر دندان ها و فک وارد می کند که به مرور زمان و کم کم تغییر دلخواه را ایجاد می نماید. شدت بدشکلی و نامرتبی دندان ها و سن و خصوصیات فیزیولوژیک بیمار مشخص می کند که کدام نوع ارتودنسی برای درمان انتخاب گردد. این متخصص ارتودنسی است که در هر مرحله با معاینه وضعیت بیمار روش درمان بایکی از انواع ارتودنسی را تعیین و اجرا می کند.

انواع درمانهای ارتودنسی چه مزیتهایی نسبت به هم دارند؟

درمانهای ارتودنسی به دو گروه کلی تقسیم می گردد. یک گروه از درمانهای ارتودنسی برای اصلاح دندانها است و یک گروه از درمانهای ارتودنسی برای رفع ناهنجاری فکی می باشد که در هر نوع از درمان های ارتودنسی نیاز به دستگاه مخصوصی برای اصلاح ناهنجاری می باشد. در صورتی که بیمار میتلا به ناهنجاری دندانی و یا فکی به موقع و زمان مناسب مراجعه نماید و همکاری خوبی داشته باشد، می توان مشکلات بیمار را به راحتی و به درستی با ارتودنسی درمان گرد، ولی اگر بیمار به موقع مراجعه نکند و همکاری خوبی در حین درمان ارتودنسی با متخصص ارتودنسی نداشته باشد و یا اگر شدت ناهنجاری فکی بسیار زیاد باشد، ممکن است به جراحی فک برای برطرف کردن مشکل فکی نیاز داشته باشد. در اینگونه موارد ابتدا بیمار می بایست تحت درمان ارتودنسی قرار گیرد و پس از آن تحت درمان جراحی قرار خواهد گرفت.

 

دکتر امیرحسین خطیبی متخصص ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت  پس از سپری کردن دوره های تخصصی ارتودنسی، با کسب مدرک تخصصی ارتودنسی و همچنین با کسب مدرک بورد تخصصی ارتودنسی، یکی از اعضای بسیار برجسته و بنام انجمن ارتودنتیست های ایران هستند و تسلط کامل به دانش نوین ارتودنسی دارند. مطب تخصصی ارتودنسی در شهریار با کادری حرفه ای و بسیار مجرب و با بهره مندی از پیشرفته ترین و برترین تکنولوژِی های برتر دنیا و دانش نوین دندانپزشکی از ساعت 15 الی 20:30 روزهای زوج، آماده ارائه خدمت به شما مراجعه کنندگان عزیز می باشد. منتظر حضور گرم شما عزیزان در مرکز تخصصی دکتر امیرحسین خطیبی متخصص ارتودنسی در شهریار هستیم.

مراجعه کنندگان گرانقدر و بیماران عزیز، شما میتوانید جهت برخورداری و بهره مندی از برترین و کاملترین خدمات مشاوره و درمان در زمینه ارتودنسی به صورت تخصصی از بهترین متخصص  ارتودنسی در شهرقدس، بهترین متخصص ارتودنسی رباط کریم، بهترین متخصص ارتودنسی در شهریار، بهترین متخصص ارتودنسی در کرج، بهترین متخصص ارتودنسی در پرند، بهترین متخصص ارتودنسی در اسلامشهر، بهترین متخصص ارتودنسی در غرب تهران، به مرکز تخصصی ارتودنسی دکتر امیرحسین خطیبی مراجعه نمایند.

متخصص ارتودنسی در شهریار/ متخصص ارتودنسی در اندیشه

در این مرکز درمانی با بهترین و به روزترین امکانات دندانپزشکی در زمینه دانش ارتودنسی در خدمت شما عزیزان هستیم.

نظرات

هیچ موردی یافت نشد

نظر خود را بنویسید

شما می توانید دیدگاه خود را در این بخش با ما در میان بگذارید.

تماس و مشاوره : 02165247966
footer footer
 ارتودنسی در شهریار

ارتودنسی در شهریار

ارتودنسی در شهریار ، دندان پزشک شهریار ، من امیرحسین خطیبی، فارغ التحصیل ارتودنسی و ناهنجاری‌های فک و صورت هستم، دارای بورد تخصصی. در حال انجام درمان‌های ارتودنسی مانند اصلاح بی‌نظمی دندان‌ها و مشکلات فک با روش‌های ارتوپدی و جراحی فک. آماده کمک به شما در درمان ناهنجاری‌ها.

بخش هایی از سایت

ارتباط با ما