ارتودنسی کودکان؛ راهنمایی‌ها و تجربیات درمانی برای کودکان

ارتودنسی کودکان؛ راهنمایی‌ها و تجربیات درمانی برای کودکان

ارتودنسی کودکان؛ راهنمایی‌ها و تجربیات درمانی برای کودکان

ارتودنسی کودکان، بیش از آنکه دندان ها را مرتب کند و لبخندشان را بهبود بخشد، می تواند مسواک زدن و کشیدن نخ دندان را برای آنها آسان نموده و در نهایت از ایجاد بیماری های لثه ای و پوسیدگی دندان ها پیشگیری نماید. هنگامی که از ارتودنسی کودکان صحبت می شود، اعتقاد بر این است که همواره پیشگیری بهتر از درمان می باشد. از همین رو دندانپزشکان و متخصصان ارتودنسی همواره والدین را به معاینه منظم کودکان تشویق می کنند. دندان های کج و نامرتب، فارغ از سن می تواند یک مشکل واقعی باشد و این مسئله در کودکان و همان سنین ابتدایی ضربه سنگینی به اعتماد به نفس آنان وارد می کند. نمی توان دلهره آور بودن ارتودنسی کودکان و دریافت براکت را نادیده گرفت اما با مراجعه به یک دندانپزشک متخصص و با تجربه، دیگر ترسناک نخواهد بود. در این مقاله قصد داریم تا به نکات و راهنمایی های لازم پیرامون ارتودنسی کودکان بپردازیم. با ما همراه باشید. 

 

 

نکات لازم ارتودنسی کودکان

 

درد و حساسیت در ارتودنسی کودکان:

کودکان ممکن است در هنگام دریافت براکت ها، تنظیم آن و یا درهنگام نصب وسیله ای جدید مانند نوارهای پلاستیکی با درد مواجه شوند اما این درد در ارتودنسی کودکان طبیعی می باشد. درد مذکور به راحتی با مصرف استامینوفن برطرف می گردد. همچنین اگر سیم ها، براکت ها یا باندها دهان کودک دلبندتان را تحریک نماید، متخصص ارتودنسی، می تواند موم مخصوصی برای پوشش نوک تیز براکت ها استفاده کند. از دیگر عوامل حساسیت زا می توان به حساسیت کودکان به فلزاتی همچون نیکل اشاره کرد. در بروز چنین مسائلی دندانپزشک می تواند به جای فلز از موارد دیگری استفاده کند. برخی از کودکان به دستکش های لاتکس حساسیت دارند. به همین دلیل والدین بایستی این مسئله را با متخصص مورد نظر در میان بگذارند. براکت ها گاهی باعث تورم و تحریک لثه کودکان می شوند. این واکنش آلرژیک نیست اما بهتر است که والدین به آن توجه کنند.

 

مراقبت های غذایی در ارتودنسی کودکان:

آیا می دانید چه غذاهایی برای کودکانی که عمل براکت انجام می دهند، ممنوع می باشد؟ از آنجا که براکت ها ظریف بوده و شکستن آنها باعث طولانی شدن روند درمان در ارتودنسی کودکان می شود. از این رو در هنگام ارتودنسی کودکان، بایستی از مصرف غذاهای چسبنده، سفت یا جویدنی مانند یخ، آجیل، آبنبات، آدامس و ذرت بوداده پرهیز شود. همچنین مصرف مواد غذایی و نوشیدنی های شیرین در زمان ارتودنسی کودکان بایستی به حداقل برسد. زیرا مخلوط شدن شیرینی با بزاق، باعث ایجاد لایه چسبناک و پوسیدگی دندان ها می شود. البته مسواک زدن این مشکل را برطرف می سازد اما مسواک و کشیدن نخ دندان با براکت های ثابت دشوار خواهد بود. از این رو همواره سعی کنید که مصرف نوشیدنی ها را برای کودکان محدود کنید.

 

 

مراقبت های غذایی در ارتودنسی کودکان

 

استفاده از محافظ دندان در هنگام ورزش:

در هنگام ارتودنسی کودکان، بایستی در ورزش هایی مانند فوتبال و بسکتبال از محافظ دندان استفاده نمایند. چرا که برخورد تصادفی توپ یا ضربه دست به صورت می تواند به لثه ها و براکت ها آسیب وارد نماید. البته کودکان ممکن است که آن را دوست نداشته باشند اما استفاده از محافظ بهتر از براکت های شکسته است.

 

مرکز تخصصی ارتودنسی دکتر خطیبی:

دکتر امیرحسین خطیبی دارای درجه دکترای تخصصی ارتودنسی دندان و ناهنجاری های فک و صورت با برد تخصصی می باشند. از سوابق ایشان می توان به عضویت در انجمن فدراسیون ارتودنتیست ها در جهان و ایران اشاره کرد. ما در مرکز تخصصی ارتودنسی دکتر خطیبی، هر آنچه که مراجعان و بیماران برای رسیدن به یک لبخند زیبا نیاز دارند را فراهم کرده ایم و مفتخریم که تمام درمان های ارتودنسی را با بالاترین کیفیت و استاندارد روز دنیا انجام می دهیم. با مرکز تخصصی ارتودنسی دکتر خطیبی، لبخندی زیبا را تجربه کنید!

نظرات

هیچ موردی یافت نشد

نظر خود را بنویسید

شما می توانید دیدگاه خود را در این بخش با ما در میان بگذارید.

تماس و مشاوره : 02165247966
footer footer
 ارتودنسی در شهریار

ارتودنسی در شهریار

ارتودنسی در شهریار ، دندان پزشک شهریار ، من امیرحسین خطیبی، فارغ التحصیل ارتودنسی و ناهنجاری‌های فک و صورت هستم، دارای بورد تخصصی. در حال انجام درمان‌های ارتودنسی مانند اصلاح بی‌نظمی دندان‌ها و مشکلات فک با روش‌های ارتوپدی و جراحی فک. آماده کمک به شما در درمان ناهنجاری‌ها.

بخش هایی از سایت

ارتباط با ما