براکت شفاف در ارتودنسی؛ فناوری و کاربرد در تقویم دندان‌ها

براکت شفاف در ارتودنسی؛ فناوری و کاربرد در تقویم دندان‌ها

براکت شفاف در ارتودنسی؛ فناوری و کاربرد در تقویم دندان‌ها

روی کارآمدن روش های مختلف ارتودنسی، باعث شده است تا کسانی که با نامرتبی های دندانی دست و پنجه نرم می کند، بتوانند به این مشکل خود پایان دهند. براکت شفاف در ارتودنسی، از جمله براکت های جدیدی است که با پیشرفت فناوری، امروزه در درمان ارتودنسی می تواند به عنوان جایگزین براکت های فلزی مورد استفاده قرار بگیرد. معمولا برای مرتب کردن دندان ها از ارتودنسی فلزی استفاده می کنند. در حالی که این روش زیبایی خاصی ندارد و برای بسیاری از افراد که به ظاهر خود اهمیت می دهند، اصلا مناسب نیست. به همین دلیل امروزه براکت شفاف در ارتودنسی مورد استفاده قرار می گیرد. این براکت ها عملکردی مشابه با براکت های فلزی داشته با این تفاوت که ظاهری شفاف دارند. در این مقاله قصد داریم براکت شفاف در ارتودنسی را بیشتر مورد بررسی قرار دهیم. پس با ما همراه باشید.

 

براکت شفاف در ارتودنسی

 

براکت شفاف در ارتودنسی چیست؟

براکت شفاف در ارتودنسی یا براکت سرامیکی، به عنوان جایگزین براکت های قدیمی بشمار می آید. این براکت ها از جنس سرامیک بوده که به علت شباهت و همرنگ بودن آنها با دندان ها تحت عنوان براکت شفاف در ارتودنسی نیز شناخته می شوند. براکت سرامیکی بیشتر در ارتودنسی بزرگسال بکار می رود و معمولا توسط افرادی که تمایل زیادی به دیده شدن سیم و براکت بر روی دندان ندارند مانند دانشجویان، هنرمندان، بازیگران و گویندگان استفاده می شود.

 

مزایا و معایب براکت سرامیکی:

براکت شفاف در ارتودنسی، مانند هر روش درمانی دیگر دارای مزایا و معایبی است که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت. به طور کلی از جمله مزایا براکت سرامیکی می توان به موارد زیر اشاره داشت:

•    همرنگ بودن آن با دندان ها.

•    عدم ایجاد اختلال در تصویربرداری رادیولوژی.

•    اصلاح اکثر نامرتبی های دندان.

از جمله معایب براکت شفاف در ارتودنسی عبارتند از:

•    هزینه بالاتری نسبت به براکت های فلزی دارند.

•    بروز حساسیت لثه و مشکل نمودن روند مسواک کشیدن.

•    دوام و ماندگاری کمتر نسبت به براکت های فلزی.

•    امکان لکه شدن و شکستگی آسان آنها وجود دارد.

 

نگهداری و مراقبت از براکت شفاف چگونه است؟

بسیاری از مردم تصور می کنند که براکت شفاف در ارتودنسی شکننده به نظر است، با این حال این براکت بسیار محکم و مقاوم هستند. در نتیجه اگر بیمار مراقبت لازم در طول درمان را رعایت نماید، طول عمر این براکت های شفاف مشابه با براکت های فلزی خواهد بود. براکت سرامیکی تا حدی دارای پتانسیل رنگ پذیری است. از این رو رعایت بهداشت دهان و دندان و کاهش مصرف مواد غذایی مانند نوشابه، شکلات و عدم استفاده دخانیات اهمیت بسیار زیادی در جلوگیری از زرد و لکه دار شدن آنها دارد.

 

آیا براکت های شفاف برای کودکان توصیه می شود؟:

استفاده از براکت شفاف در ارتودنسی کودکان برخلاف بزرگسالان توصیه نمی شود. چرا که این روش درمانی نیازمند همکاری و دقت بسیار زیادی است که معمولا کودکان مراقبت های اساسی را نادیده می گیرند. به همین این روش ممکن است علاوه بر عدم موفقیت در درمان، مشکلاتی را نیز برای آنان ایجاد کند.

 

مرکز تخصصی ارتودنسی دکتر خطیبی:

مرتب کردن دندان ها توسط متخصص ارتودنسی، تغییری اساسی در ظاهر شما ایجاد می کند. مرکز تخصصی ارتودنسی دکتر خطیبی، با هدف ارتقای بهداشت دهان و دندان و افزایش لبخندهای زیبا توسط دکتر امیرحسین خطیبی تاسیس شده است. دکتر امیرحسین خطیبی با داشتن مدرک تخصص در رشته ارتودنسی و ناهنجاری های فک و همچنین برخورداری از دانش و تجربه کافی به انجام کلیه درمان های تخصصی ارتودنسی می پردازند. از جمله افتخارات دکتر خطیبی می توان به اخذ بورد تخصصی در رشته ارتودنسی و عضو بودن در انجمن ارتودنتیست های ایران و جهان اشاره کرد. مرکز تخصصی ارتودنسی دکتر خطیبی به عنوان یکی از بهترین مراکز ارتودنسی همواره در تلاش است که لبخندی زیبا را برای شما به ارمغان بیاورد.

نظرات

هیچ موردی یافت نشد

نظر خود را بنویسید

شما می توانید دیدگاه خود را در این بخش با ما در میان بگذارید.

تماس و مشاوره : 02165247966
footer footer
 ارتودنسی در شهریار

ارتودنسی در شهریار

ارتودنسی در شهریار ، دندان پزشک شهریار ، من امیرحسین خطیبی، فارغ التحصیل ارتودنسی و ناهنجاری‌های فک و صورت هستم، دارای بورد تخصصی. در حال انجام درمان‌های ارتودنسی مانند اصلاح بی‌نظمی دندان‌ها و مشکلات فک با روش‌های ارتوپدی و جراحی فک. آماده کمک به شما در درمان ناهنجاری‌ها.

بخش هایی از سایت

ارتباط با ما