دستگاه های فانکشنال ارتودنسی

دستگاه های فانکشنال ارتودنسی

دستگاه های فانکشنال ارتودنسی عبارتند از دستگاه های متحرکی که از آن ها به منظور جلو آوردن فک پایین و برطرف کردن ناهنجاری کلاس 2 ستفاده می گردد. در دستگاه های فانکشنال ارتودنسی، ایجاد تغییر در عملکرد فک بالا و پایین ناهنجاری کلاس 2 بیمار را درمان می کند. دستگاه های فانکشنال ارتودنسی به دو گروه عمده ثابت و متحرک تقسیم می شوند. نوع ثابت آن برر روی دندان ها ثابت می شود و بیمار نمی تواند آن را خارج کند.

از مهمترین مزایای دستگاه های فانکشنال ارتودنسی ثابت، کاهش نیاز به همکاریی بیمار در مورد گذاشتن مرتب دستگاه می باشد. با این وجود رعایت بهداشت در نوع دستگاه های فانکشنال ارتودنسی ثابت دشوارتر می باشد و دقت بیشتری نیاز دارد. اما در نوع متحرک بیمار می تواند زمانی که بخواهد دستگاه را بردارد و مجددا در دهان خود قرار دهد. رعایت بهداشت در دستگاه های فانکشنال ارتودنسی متحرک ساده تر از دستگاه های ثابت می باشد با این وجود این دستگاه های فانکشنال ارتودنسی متحرک نیاز به همکاری بیشتری از سمت بیمار دارند تا پاسخ درمانی مناسب حاصل شود.

 وجه تسمیه دستگاه های فانکشنال ارتودنسی بر مبنای ایجاد تغییر در فانکشن یا عملکرد فکین و عضلات وابسته است. در دستگاه دستگاه های فانکشنال ارتودنسی ثابت اجزاء به صورت ادواتی روی قوس های دندانی ثابت می شوند. در حالی که دستگاه های فانکشنال ارتودنسی متحرک ساختارهای پلاستیکی شکلی دارند که توسط خود بیمار گذاشته و برداشته می شوند.

از نظر تئوری دستگاه های فانکشنال ارتودنسی​​​​​​​ برای ناهنجاری کلاس2  یا عقب بودن فک پایین، ناهنجاری کلاس III یا جلو بودن فک پایین، ناهنجاری اپن بایت یا ارتفاع زیاد صورت، ناهنجاری دیپ بایت یا ارتفاع کاهش یافته صورت، انحراف به یک سمت فک پایین استفاده می شوند. با این وجود بیشترین کاربرد دستگاه های فانکشنال ارتودنسی​​​​​​​ برای ناهنجاری عقب بودن فک پایین است
از مهمترین مزایای دستگاه های فانکشنال ارتودنسی​​​​​​​ ثابت، کاهش نیاز به همکاری بیمار در مورد گذاشتن مرتب دستگاه می باشد. مهمترین عیب دستگاه های فانکشنال ارتودنسی​​​​​​​ ثابت، نیاز به دقت بالای بیمار در امر رعایت بهداشت دهان و دندانها است، زیرا حضور دستگاه های فانکشنال ارتودنسی​​​​​​​ ثابت داخل دهان روند معمول مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را دشوارتر می کند. همچنین به نظر می رسد تأثیرات دندانی دستگاه های فانکشنال ارتودنسی​​​​​​​ ثابت نسبت به اثرات فکی آنها بیشتر می باشد.
مهترین مزیت دستگاه های فانکشنال ارتودنسی​​​​​​​ متحرک امکان رعایت بهتر بهداشت دهان در مقایسه با دستگاه دستگاه های فانکشنال ارتودنسی​​​​​​​ ثابت است. به گونه ای که در هنگام غذا خوردن و مسواک زدن بیمار می توانددستگاه های فانکشنال ارتودنسی​​​​​​​ متحرک خود را بردارد. همین نکته مهمترین عیب دستگاه های فانکشنال ارتودنسی​​​​​​​ متحرک را نیز رقم می زند. به این معنا که به دلیل قابلیت گذاشتن و برداشتن از طرف بیمار، نیاز به همکاری بالای بیمار در استفاده مرتب از دستگاه را دارد.
دستگاه های فانکشنال ارتودنسی​​​​​​​ متحرک باید ۲۴ ساعته داخل دهان باشند و فقط موقع غذا خوردن و مسواک زدن خارج شوند. نکته بسیار مهم در موفقیت دستگاه های فانکشنال ارتودنسی​​​​​​​، پیوستگی استفاده است به عنوان مثال اگر بیماری ۳ ساعت دستگاه های فانکشنال ارتودنسی​​​​​​​ داخل دهان او باشد و تنها چندلحظه آن را از دهان خارج کند سیکل تأثیر ارتوپدیک آن به طرز بسیار چشمگیری کاهش پیدا میکند. توصیه متخصص ارتودنسی به بیماران این است که فواصل خارج کردن دستگاه های فانکشنال ارتودنسی​​​​​​​ متحرک از دهان نباید کمتر از ۴ ساعت باشد.
علی رغم اینکه اثرات مثبت دستگاه های فانکشنال ارتودنسی​​​​​​​ را می توان در ماههای ابتدایی درمان در نیمرخ بیمار مشاهده کرد، حداقل باید تا یکسال و ترجیحا تا زمان بلوغ جنسی کودک ادامه پیدا کند. نشانه مهم بلوغ جنسی در خانم ها بروز عادت ماهانه (قاعدگی) است.

متخصص ارتودنسی در شهریار/ متخصص ارتودنسی در اندیشه

مطب دکتر امیرحسین خطیبی، مطب تخصصی ارتودنسی در شهریار با امکانات روز دنیا و پیشرفته و کادری مجرب و حرفه ای می باشد که از ساعت 11 تا 20:30 روزهای زوج هفته آماده خدمت رسانی و ارائه مشاوره به مراجعه کنندگان گرامی و عزیز می باشد. مراجعه کنندگان و بیماران گرامی و عزیز می توانند به منظور دریافت مشاوره و خدمات درمان ارتودنسی در زمینه  ارتودنسی در اندیشه، ارتودنسی در اسلامشهر، ارتودنسی در غرب تهران، ارتودنسی در پرند، ارتودنسی در کرج، ارتودنسی در رباط کریم، به مطب تخصصی دکتر امیرحسین خطیبی، متخصص ارتودنسی در شهر شهریار مراجعه فرمایند.

در این مرکز درمانی با بهترین و به روزترین امکانات دندانپزشکی در زمینه دانش ارتودنسی در خدمت شما عزیزان هستیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره های مطب دکتر امیرحسین خطیبی متخصص ارتودنسی در شهریارتماس بگیرید.

متخصص ارتودنسی در شهریار / متخصص ارتودنسی در اندیشه

نظرات

هیچ موردی یافت نشد

نظر خود را بنویسید

شما می توانید دیدگاه خود را در این بخش با ما در میان بگذارید.

تماس و مشاوره : 02165247966
footer footer
 ارتودنسی در شهریار

ارتودنسی در شهریار

ارتودنسی در شهریار ، دندان پزشک شهریار ، من امیرحسین خطیبی، فارغ التحصیل ارتودنسی و ناهنجاری‌های فک و صورت هستم، دارای بورد تخصصی. در حال انجام درمان‌های ارتودنسی مانند اصلاح بی‌نظمی دندان‌ها و مشکلات فک با روش‌های ارتوپدی و جراحی فک. آماده کمک به شما در درمان ناهنجاری‌ها.

بخش هایی از سایت

ارتباط با ما