نامرتب بودن دندان ها

نامرتب بودن دندان ها

شیوع نامرتب بودن دندان ها

نامرتب بودن دندان ها با عنوان کراودینگ خوانده میشود.

نامرتب بودن دندان ها شایع ترین نوع ناهنجاری دندانی است. به طوری که در گروه سنی 8 تا 11 سالگی، بیشتر از نیمی از کودکان دچار نامرتب بودن دندان ها هستند.

 

علت نامرتب بودن دندان ها

علت نامرتب بودن دندان ها عدم تناسب بین اندازه فکین و اندازه دندان ها می باشد. وراثت در رابطه بین اندازه کوچک فکین و اندازه دندانها نقش بسیار زیادی دارد و ابعاد فک به شدت تحت کنترل عوامل ژنتیکی می باشد. اندازه فک ها مستقیما بر روی میزان فضای لازم برای دندانها تاثیر می گذارد به صورتی که اگر اندازه فک کوچک باشد، دندانها فضای کافی برای رویش را نخواهند داشت. این مشکل نامرتب بودن دندان ها به علت عدم تناسب اندازه فکین با اندازه دندانها است. به عنوان مثال اگر بیماری فک کوچک خود را از مادر و دندانهای بزرگ خود را از پدر به ارث برده باشد، دندانهای بزرگ او در فک کوچکش به صورت منظم جای نمی گیرند و مشکل نامرتب بودن دندان ها دندانها به شکل دندان های نامنظم و شلوغ و روی هم رفته خود را نشان می دهد.

البته دلایل دیگری مانند زود کشیدن دندانهای شیری بدون حفظ فضای آنها، وجود دندان های اضافه، به هم خوردن ترتیب رویش دندانهای دائمی بیمار، تنفس دهانی، عادات دهانی مثل مکیدن انگشت و زبان میتواند در ایجاد نامرتب بودن دندان ها نقش داشته باشند. نامرتب بودن دندان ها علاوه بر اینکه مشکلات زیبایی برای بیمار ایجاد می کند، از لحاظ بهداشتی به دلیل عدم دسترسی کافی و تمیز نشدن دندانها، باعث ایجاد پوسیدگی و مشکلات لثه ای و یا تشکیل جرم بر روی دندانها می شود و به طور کلی نامرتب بودن دندان ها می تواند سلامت حفره دهان که اولین بخش از دستگاه گوارش است، به مخاطره بیاندازد. عوامل محیطی نیز در ایجاد نامرتب بودن دندان ها نقش دارد. تغییرات نسبی در رژیم غذایی اخیر سبب کاهش عملکرد فک ها شده و روند رو به کاهش اندازه فک ها را که از زمان هایی بسیار گذشته آغاز شده است را سرعت بخشیده است.

 

درمان نامرتب بودن دندان ها

اگر بیمار به نامرتب بودن دندان ها مبتلا باشند و مشکلات فکی وجود نداشته باشد، می توان بیمار دارای نامرتب بودن دندان ها را در هر سنی به شرط آنکه مشکلات لثه ای وجود نداشته باشد، درمان کرد. ولی در صورتی که در بیمار دارای نامرتب بودن دندان ها، مشکل فکی وجود داشته باشد، بیمار می بایست در سن مناسب که قبل از بلوغ و پایان یافتن سن رشد است مراجعه نماید. به عبارت دیگر برای بیمارانی که به دلیل مشکلات فکی دچار نامرتب بودن دندان ها هستند، می توان با دستگاههای متحرک و یا حتی خارج دهانی درمان فکی انجام شود به صورتی که فکین در موقعیت مناسب قرار گیرند و با برطرف شدن مشکل اسکلتی فکی بیمار، مشکل نامرتب بودن دندان ها تا حد زیادی برطرف شود، سپس با ارتودنسی ثابت دندانها به طور دقیق و کامل منظم شوند. اگر بیمار دچار نامرتب بودن دندان ها در سنین بالاتر از بلوغ مثلاً 20 سالگی مراجعه نماید به شرطی که مشکلات لثه ای وجود نداشته باشد، می توان دندانها را به طور دقیق و کامل مرتب نمود. ولی برای اصلاح فکین بعد از سن بلوغ و پایان یافتن سن رشد بیمار، به ارتودنسی به همراه جراحی فک به منظور قرار گرفتن آنها در موقعیت صحیح نیاز می باشد.

 

کشیدن دندان یا گسترش قوس به منظور درمان نامرتب بودن دندان ها

در گذشته علت اصلی کشیدن دندان رسیدن به ثبات کامل و جلوگیری از بازگشت نامرتب بودن دندان ها بود اما با گذشت زمان، تجربه نشان داد که خارج کردن دندانها لزوما ثبات نظم دندانی و عدم بازگشت نامرتب بودن دندان ها را تضمین نمی کند. دستور العمل کشیدن دندان در حال حاضر به این صورت است که نامرتب بودن دندان ها ناشی از اختلاف فضای کمتر از 4 میلی متر  در قوس معمولا بدون کشیدن دندان درمان می گردد, نامرتب بودن دندان ها ناشی از اختلاف فضای بین 5-9 میلی متر هم میتواند با کشیدن و هم بدون کشیدن دندان برطرف شود, نامرتب بودن دندان ها ناشی از اختلاف فضای بیش از 10میلی متر  حتما نیاز به کشیدن دندان خواهد داشت.

 

 

 

بیماران و مراجعه کنندگان محترم و گرامی می توانند برای  برخورداری از کاملترین و بهترین مشاوره و درمان در رابطه با  ارتودنسی در اندیشه، ارتودنسی در کرج، ارتودنسی در رباط کریم،  ارتودنسی در غرب تهران، ارتودنسی در اسلامشهر، ارتودنسی در پرند، به مطب دکتر امیرحسین خطیبی، متخصص ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت در شهر شهریار مراجعه فرمایند. دکتر امیرحسین خطیبی، دارای مدرک تخصصی ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت و همچنین دارای بورد تخصصی و عضو انجمن ارتودنتیست های ایران، با کادری مجرب و حرفه ای و امکانات  روز دنیا در مطب تخصصی  ارتودنسی در شهریار، در روزهای زوج هفته از ساعات 15 تا 20:30 آماده ارائه کاملترین و بهترین خدمات مشاوره و درمان ارتودنسی به شما بیماران و مراجعه کنندگان عزیز و گرامی می باشد. 

متخصص ارتودنسی در شهریار/ متخصص ارتودنسی در اندیشه

در این مرکز درمانی با بهترین و به روزترین امکانات دندانپزشکی در زمینه دانش ارتودنسی در خدمت شما عزیزان هستیم.

نظرات

هیچ موردی یافت نشد

نظر خود را بنویسید

شما می توانید دیدگاه خود را در این بخش با ما در میان بگذارید.

تماس و مشاوره : 02165247966
footer footer
 ارتودنسی در شهریار

ارتودنسی در شهریار

ارتودنسی در شهریار ، دندان پزشک شهریار ، من امیرحسین خطیبی، فارغ التحصیل ارتودنسی و ناهنجاری‌های فک و صورت هستم، دارای بورد تخصصی. در حال انجام درمان‌های ارتودنسی مانند اصلاح بی‌نظمی دندان‌ها و مشکلات فک با روش‌های ارتوپدی و جراحی فک. آماده کمک به شما در درمان ناهنجاری‌ها.

بخش هایی از سایت

ارتباط با ما