نرسیدن دندان ها به هم  یا اپن بایت

نرسیدن دندان ها به هم یا اپن بایت

درحالت نرمال دندانهای جلویی فک بالا در حدود 2 الی 3 میلیمتر از دندانهای جلویی فک پایین را از نظر عمودی می پوشانند. در صورتی که این همپوشانی اتفاق نیافتد یعنی عدم هم پوشانی دندانهای جلویی از نظر بعد عمودی نرسیدن دندان ها به هم یا اپن بایت Open bite نام دارد. دلیل نرسیدن دندان ها به هم یا اپن بایت می تواند به خاطر اشکال در تکامل فکین، عوامل ژنتیکی، عادات نامناسب مثل مکیدن انگشت، مکیدن لب، مکیدن زبان، جویدن ناخن و یا رویش نامتناسب دندانهای جلویی و فکی باشد. بسیاری از کودکان دچار عادت مکیدن پستانک یا انگشت هستند که این مسئله در دختران بیشتر مشاهده می گردد و در نهایت سبب نرسیدن دندان ها به هم یا اپن بایت می شود.

اثار این عادت بر بافتهای نرم و سخت بستگی به شدت و مدت آن عادت دارد. به صورتی که می تواند سبب تاخیر رویش برخی از دندانهای جلویی فک بالا و پایین شود و باعث ایجاد نرسیدن دندان ها به هم یا اپن بایت گردد. اگر عادت مکیدن قبل از رویش دندانهای دائمی و پیش از 5 سالگی ترک شود به طور خود بخود نرسیدن دندان ها به هم یا اپن بایت بر طرف می شود. ساده ترین روش درمان رفع عادت، صحبت مستقیم بین کودک و دندانپزشک می باشد که بدون حضور والدین صورت میگیرد. نوع دیگر روش درمان یادآوری  می باشد. این روش برای کودکانی مناسب می باشد که دوست دارند عادت خود را ترک کنند ولی به کمک نیاز دارند. یکی از ساده ترین روشها بستن بانداژ دارای چسب ضد آب روی انگشت مورد نظر می باشد. در طوریکه بیمار به عادات بد دهانی خود ادامه دهد به درمان ارتودنسی نیاز خواهد داشت. در غیر این صورت بیمار در آینده به ناهنجاری نرسیدن دندان ها به هم یا اپن بایت دچار خواهد شد.

 

وجود فاصله بین دندان های جلویی یا نرسیدن دندان ها به هم یا اپن بایت

وجود فاصله بین دندانهای جلویی فک بالا و پایین یا نرسیدن دندان ها به هم یا اپن بایت نه تنها باعث ظاهری ناخوشایند در بیمار می گردد، بلکه سبب مشکل در غذا خوردن، تخمه شکستن و مشکلات تکلمی و صحبت کردن در بیمار می شود به صورتی که بیماران نمی توانند بعضی از حروف مانند س، ش، ژ و غیره را به خوبی تلفظ کنند. از عوارض دیگر ناهنجاری نرسیدن دندان ها به هم یا اپن بایت سایش دندانهای خلفی، مشکلات لثه ای، بروز مشکلات جدی در مفصل گیجگاهی فکی (TMJ problem)  و ظاهری نا مناسب و ناخوشایند می باشد. درمان زود هنگام یعنی قبل ازسن بلوغ برای رفع ناهنجاری نرسیدن دندان ها به هم یا اپن بایت بسیار با مهم است به صورتی که می توان با کمک دستگاههای متحرک و ثابت ارتودنسی قبل ازسن بلوغ به راحتی ناهنجاری  نرسیدن دندان ها به هم یا اپن بایت بیمار را درمان کرد. در ابتدا با کمک دستگاههای متحرک که دارای Tongue guard در پشت دندانهای جلویی می باشند می توان ناهنجاری نرسیدن دندان ها به هم یا اپن بایت را درمان کرد. در صورتیکه بیمار همکاری مورد نیاز را در استفاده از دستگاه متحرک را نداشته باشد می توان با کمک دستگاه ثابت ارتودنسی که دارای Tongue guard در پشت دندانهای جلویی می باشد ناهنجاری نرسیدن دندان ها به هم یا اپن بایت (Open bite) را درمان نمود. درمان گفته شده برای ناهنجاری نرسیدن دندان ها به همیا اپن بایت برای بیماران در حال رشد یعنی بیمارانی که در سنین قبل از بلوغ هستند، مناسب است. در صورتی که بیمار دارای ناهنجاری نرسیدن دندان ها به هم یا اپن بایت بعد از اتمام دوران رشو و سن بلوغ مراجعه کند، نیاز به درمان ارتودنسی همراه با درمان جراحیOrthognathic surgery خواهد داشت. در این صـورت بیمار باید تحت درمان ارتودنسی ثابت پیش از درمان جراحیPresurgical orthodontics قرار گیرد و پس از درمان جراحی بیمار باید تحت درمان ارتودنسی مجدد پس از جراحی Postsurgical ortodontics قرار گیرد.

 

 

بیماران و مراجعه کنندگان محترم و عزیز لطفا جهت برخورداری و بهره مندی از بهترین و برترین خدمات مشاوره و درمان ارتودنسی از بهترین متخصص  ارتودنسی در غرب تهرن، بهترین متخصص ارتودنسی درشهریار، بهترین متخصص ارتودنسی در اسلامشهر، بهترین متخصص ارتودنسی در پرند، بهترین متخصص ارتودنسی در کرج، بهترین متخصص ارتودنسی در رباط کریم، به مطب دکتر امیرحسین خطیبی مراجعه بفرمایید.

دکتر امیرحسین خطیبی، متخصص ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت دارای بورد تخصصی ارتودنسی و یکی از اعضای به نام انجمن ارتودنتیست های ایران، همچنین دارای مدرک تخصصی ارتودنسی ، با به روزترین و پیشرفته ترین امکانات و تجهیزات تخصصی ارتودنسی در مطب تخصصی ارتودنسی در شهریار، از ساعت 15 الی ساعت 20:30  روزهای زوج هفته، آماده ارائه کاملترین و بهترین خدمات مشاوره و درمان در زمینه ارتودنسی به شما بیماران و مراجعه کنندگان گرامی می باشد و پذیرای شما بیماران عزیزان خواهد بود.

متخصص ارتودنسی در شهریار/ متخصص ارتودنسی در اندیشه

در این مرکز درمانی با بهترین و به روزترین امکانات دندانپزشکی در زمینه دانش ارتودنسی در خدمت شما عزیزان هستیم.

نظرات

هیچ موردی یافت نشد

نظر خود را بنویسید

شما می توانید دیدگاه خود را در این بخش با ما در میان بگذارید.

تماس و مشاوره : 02165247966
footer footer
 ارتودنسی در شهریار

ارتودنسی در شهریار

ارتودنسی در شهریار ، دندان پزشک شهریار ، من امیرحسین خطیبی، فارغ التحصیل ارتودنسی و ناهنجاری‌های فک و صورت هستم، دارای بورد تخصصی. در حال انجام درمان‌های ارتودنسی مانند اصلاح بی‌نظمی دندان‌ها و مشکلات فک با روش‌های ارتوپدی و جراحی فک. آماده کمک به شما در درمان ناهنجاری‌ها.

بخش هایی از سایت

ارتباط با ما