ارتودنسی دیمون چیست؟

ارتودنسی دیمون چیست؟

یکی از جدیدترین روش های درمانی ارتودنسی دیمون است . به صورت معمول می بایست با استفاده از کش های بسیار کوچک سیم ارتودنسی را به براکت های ارتودنسی وصل کرد ولی در ارتودنسی دیمون از براکت هایی با قابلیت باز و بسته شدن کشویی استفاده می گردد. در ارتودنسی دیمون (Damon) از طریق مکانیسم قفل و بستی که در آنها طراحی شده است سیم به براکت وصل می گردد.

ارتودنسی دیمون به گونه ای است که دیگر به کشهای کوچک در اطراف هر براکت نیازی نیست و در نتیجه با روش ارتودنسی دیمون بیماران به ویژه کودکان کم سن می توانند اطراف سیم و براکت ها را به راحتی تمیز کنند. این در حالی است که در روش های معمول ارتودنسی  به دلیل تجمع پلاک اطراف براکت ها و سیم هامیکرو ارگانیسمها می توانند در اطراف کش ها تجمع نمایند و رعایت بهداشت را به خصوص برای کودکان کم سن دشوارتر کند. در روش ارتودنسی دیمون بهداشت اطراف براکت ها بهبود یافته و مشکل تغییر رنگ کش های دور براکت وجود نداردارتودنسی دیمون ضمن بهبود بهداشت براکت ها و برطرف کردن مشکل تغییر رنگ کش های دور براکت سازگاری بیشتر و بهتری با سیستم استخوانی و عضلات فک و صورت دارد. عامل این امر نیروهای بسیار ملایمی می باشد که در ارتودنسی دیمون به دندانها اعمال می گردد.

 


 

نکات ضعف و قوت ارتودنسی دیمون

در رابطه با ارتودنسی دیمون باید گفت تبلیغات زیادی از جمله عدم نیاز به کشیدن دندانها، کاهش یافتن طول مدت درمان، افزایش فاصله زمانی بین ویزیت های بیمار، کاهش درد بیمار شده است، ولی باید گفت تمام این مزایای گفته شده در مورد ارتودنسی دیمون به نوع ناهنجاری، سن بیمار، شدت مشکل بیمار و بسیاری از فاکتورهای بیولوژیک بستگی دارد که از هر بیمار به بیمار دیگر متفاوت است و در زمان معاینه بیمار توسط  متخصصارتودنسی مشخص می گردد که آیا بیمار نیاز به کشیدن دندان دارد یا ندارد و اینکه طول مدت درمان چقدر است. در واقع تصمیم گیری نهایی در مورد نیاز یا عدم نیاز به کشیدن دندان جهت ارتودنسی دیمون بر عهده ابزار درمان نیست بلکه بر اساس شرایط بیمار و نظر متخصص ارتودنسی خواهد بود. تا به امروز با وجود پیشرفت هایی که در ابزارهای درمانی وجود داشته است، هنوز ابزار درمانی که بتواند مدت زمان درمان را به طور قابل توجهی کاهش دهد، معرفی نشده است. در مورد کاهش طول مدت درمان با اارتودنسی دیمون مقالات ضد و نقیض بسیاری وجود دارد، در مورد کاهش میزان درد ارتودنسی با استفاده از ارتودنسی دیمون باید گفت در چند روز اول بعد از قرار دادن سیم های ارتودنسی دیمون مقداری درد و ناراحتی جزئی وجود دارد. بنابراین تفاوت قابل توجهی در مقدار درد با استفاده از ارتودنسی دیمون و روش های استاندارد معمول وجود ندارد. تمام ادعاهایی که در مورد یک محصول جدید ارائه می شود زمانی از نظر متخصصان ارتودنسی تائید می شود که تحقیقات معتبر از طرف مراکز علمی آنها را تایید کند. ادعاهایی که بدون انجام شدن تحقیقات معتبر از سوی مراکز علمی معتبر ارائه شوند، صحیح و قابل اعتماد نیست. در بسیاری از مقالات تفاوت قابل توجهی در ادعاهای اشاره شده بین ارتودنسی دیمون و سایر روش های معمول ارتودنسی ثابت وجود ندارد.

در خصوص تعداد دفعات مراجعه بیمار به متخصص ارتودنسی هم اصولا بدون توجه به نوع براکت های بکار رفته برای درمان، بیمار باید ماهی یکبار به متخصص ارتودنسی مراجعه کند. به این دلیل که معمولا هر ماه کش ها و فنرهای دستگاه ها نیاز به بررسی و تنظیم مجدد دارند. به همین دلیل تبلیغاتی مبنی بر عدم نیاز به مراجعه منظم و مکرر به متخصص ارتودنسی با استفاده از ارتودنسی دیمون اشتباه است.
اخیرا بعضی از دندانپزشکان عمومی که به صورت تجربی و غیرقانونی اقدام به برگزاری کلاسهای آموزشی ارتودنسی می کنند این تصور را ایجاد کرده اند که به کمک ارتودنسی دیمون ضمن عدم نیاز به کشیدن دندان، دیگر نیازی به مراجعه به متخصص ارتودنسی برای درمان بهم ریختگی های دندانی وجود ندارد که با توجه به توضیحات مطرح شده این ادعا نیز درست نمی باشد.
در انتها با اشاره به هزینه بالای استفاده از ارتودنسی دیمون در مقایسه با سیستمهای معمول باید گفت که درمان ارتودنسی دیمون زمانی توصیه می شود که مزایای کارکرد و کاربردش برای بیمار در ازای ۴۰ تا ۵۰ درصد دریافت هزینه بیشتر نسبت به روش های معمول ارتودنسی منطقی باشد.

متخصص ارتودنسی در شهریار/ متخصص ارتودنسی در اندیشه

مراجعه کنندگان محترم و گرامی می توانند جهت دریافت خدمات درمان و مشاوره در ارتباط با ارتودنسی در اندیشه، ارتودنسی در پرند، ارتودنسی در کرج، ارتودنسی در اسلامشهر، ارتودنسی در رباط کریم، ارتودنسی در غرب تهران، به مرکز درمانی تخصصی دکتر امیرحسین خطیبی، متخصص ارتودنسی در شهر شهریار مراجعه فرمایند. مطب تخصصی تشخیصی و درمانی ارتودنسی در شهریار متعلق به دکتر امیرحسین خطیبی، متخصص ارتودنسی و ناهنجاری های فک، با امکانات پیشرفته و به روز و کادری حرفه ای و مجرب، در ساعات 15 تا 20:30 روزهای زوج هفته آماده ارائه خدمات مشاوره و درمان به شما عزیزان می باشد. 

در این مرکز درمانی با بهترین و به روزترین امکانات دندانپزشکی در زمینه دانش ارتودنسی در خدمت شما عزیزان هستیم.

نظرات

هیچ موردی یافت نشد

نظر خود را بنویسید

شما می توانید دیدگاه خود را در این بخش با ما در میان بگذارید.

تماس و مشاوره : 02165247966
footer footer
 ارتودنسی در شهریار

ارتودنسی در شهریار

ارتودنسی در شهریار ، دندان پزشک شهریار ، من امیرحسین خطیبی، فارغ التحصیل ارتودنسی و ناهنجاری‌های فک و صورت هستم، دارای بورد تخصصی. در حال انجام درمان‌های ارتودنسی مانند اصلاح بی‌نظمی دندان‌ها و مشکلات فک با روش‌های ارتوپدی و جراحی فک. آماده کمک به شما در درمان ناهنجاری‌ها.

بخش هایی از سایت

ارتباط با ما