سفید کردن دندان

سفید کردن دندان

بلیچینگ دندان همان سفید کردن دندان است که امروزه یک روش بسیار رایج در دندانپزشکی عمومی می باشد. با توجه به FDA سفید کردن دندان انها را به رنگ طبیعی خود بازمیگرداند و حتی سفید کردن دندان انها را از رنگ طبیعی خود سفید تر می کند. برای سفید کردن دندان روش های متفاوتی در دسترس است مثل مسواک زدن ،نوار سفید کننده، ژل سفید کننده و سفید کردن با دستگاه لیزر.

امروزه سفید کردن دندان بیشترین درخواست مراجعه کنندگان به مطب دندانپزشکان شده است. با گذشت زمان در اثر استفاده از دندان ها، ترک های ریزو کوچکی در مینای دندان به وجود می آید. این ترک ها مکانی برای تجمع باکتری ها می گردد و این امر منجر به تغییر رنگ دندان ها می گردد. با روش سفید کردن دندان بلیچینگ می تواند مواد غذایی و آلودگی ها را از ترک های ایجاد شده در دندان پاک کرد.

 

تفاوت سفید کردن دندان و بلیچینگ

مطابق بیانیه های FDA، اصطلاح «بلیچینگ» تنهایی زمانی استفاده می شود که امکان تمیز کردن دندان بیشتر و فراتر از رنگ طبیعی آن وجود داشته باشد. به همین دلیل هر محصول تمیز کننده (مانند یک خمیر دندان) از نظر تکنیکی یک سفید کردن دندان محسوب می شود. مطمئناً، اصطلاح سفید کردن دندان بهتر از بلیچینگ به نظر می رسد و به همین خاطر حتی هنگامی که محصولات حاوی بلیچ نیز توضیح داده می شوند، از اصطلاح سفید کردن دندان برای انجام این کار استفاده می گردد.

 

سفید کردن دندان چیست؟

سفید کردن دندان شامل روشن کردن دندان ها به رنگ روشن تر میباشد. در سفید کردن دندان نمیتوان انها را به رنگ سفید درخشنده در اورد اما میتوان انها را از رنگ طبیعی خود دندان چند درجه روشن تر کرد. سفید کردن دندان میتواند یکی از روش های بسیار موثر روشن تر کردن رنگ طبیعی دندان باشد بدون اینکه به اسیب رساندن به سطوح دندانها نیازی باشد. در سفید کردن دندان معمولا رنگ طبیعی دندان روشنتر می گردد به جای اینکه کاملا به رنگ سفید روشن در بیاید.

سفید کردن دندان یک روش پزشکی است که باید توسط یک دندانپزشک یا یکی دیگر از حرفه های دندانپزشکی مثل متخصص بهداشت دندان انجام شود. بعضی از سالن های زیبایی ارائه کننده روش سفید کردن دندان می باشند ولی سفید کردن دندان بدون حضور یک فردی در حرفه دندانپزشکی غیر قانونی می باشد و ممکن است بهداشت دهان و دندان را در معرض خطر قرار دهد. 

 

تغییر رنگ دندان

دو نوع اصلی کدر شدن و تغییر رنگ دندان وجود دارد که عبارتند از: کدر شدن خارجی دندان و کدر شدن داخلی دندان.

کدر شدن خارجی دندان: حالتی است که سطح خارجی دندان به توسط استفاده از نوشیدنی ها، غذاها و تنباکو، و فرسایش تدریجی دندان کدر گشته و سبب تغییر رنگ این سطح خارجی می گردد. تاثیر کدر شدن سطحی دندان کم و ناچیز است و امکان حذف آن از طریق روش مسواک زدن و تمیز کردن دندان ها وجود خواهد داشت. در حالتی که کدر شدن داخلی دندان جدی تر باشد، برای رفع این مشکل به استفاده از روش های پیچیده تر مانند بلیچینگ دندان و سفید کردن دندان نیاز خواهد بود. کدر شدن سطح خارجی دندان می تواند به لایه داخلی دندان نیز نفوذ کرده و در صورت درمان نشدن سبب ایجاد خال های رنگی بر روی دندان گردد.

کدر شدن داخلی دندان: حالتی می باشد که در آن سطح داخلی دندان تحت تاثیر قرار می گیرد. کدر شدن داخلی می تواند در نتیجه بالا رفتن سن فرد، وارد شدن آسیب به مینای دندان در طی دوره شکل گیری (به عنوان مثال در نتیجه مصرف تتراسیکلین) و یا مصرف زیاد از حد فلوراید برای دندان های فرد ایجاد گردد. در گذشته، تصور می شد که کدر شدن داخلی نسبت به ترمیم آن با استفاده از بلیچینگ بسیار مقاوم می باشد. امروزه، متخصصان زیبایی دندان معتقدند که حتی کدر شدن های داخلی عمیق دندان نیز با مصرف نظارت شده مواد سفید کردن دندان در منزل و تداوم استفاده از آنها برای مدت ماه ها یا حتی سال ها قابل درمان می باشند. اگر بکارگیری همه این روش های سفید کردن دندان موفقیت آمیز نبود، می توان از روش های زیبایی جایگزین جهت درمان کدر شدن داخلی استفاده کرد که به عنوان مثال در این زمینه می توان از پوشش ونیر استفاده کرد.

 

سفید کردن دندان با نور

سفید کردن دندان با نور یا سفید کردن دندان با قدرت در زبان محاوره گاهی به سفید کردن لیزری اشاره میکند . در این روش سفید کردن دندان از انرژی نور برای سرعت بخشیدن به روش سفید کردن دندان در مطب دندانپزشکی استفاده می گردد. در این روش میتوان از موارد مختلف انرژی زا که شایعترین انها هالوژن ،LED و یا قوس پلاسما است استفاده می گردد. آزمایشات بالینی نشان داده اند که در بین این سه گزینه، نور هالوژن بهترین منبع جهت تولید نتایج مطلوب درمان می باشد. منبع ایده ال انرژی جهت انرژی می بایست انرژی بالایی برای تحریک ملکول های پراکسید ایجاد کند بدون اینکه به پالپ دندان اسیب وارد کند.

به صورت معمول از چراغی به رنگ ابی در این روش سفید کردن دندان استفاده میشود که دارای طول موج های مناسبی جهت شروع واکنش های پراکسید هیدروژن هستند. مراحل سفید کردن دندان با قدرت شامل جداسازی بافت نرم با رزین، استفاده از ژل حرفه ای سفید کردن دندان با درجه پراکسید هیدروژن 25 تا38 درصد و قرار گرفتن در معرض نور به مدت 6 تا 15 دقیقه است. پیشرفت های اخیر در این روش سفید کردن دندان باعث شده تا گرما و اشعه ماوراء بنفش را از این نور حذف کرده و اماده سازی بیمار جهت این روش کوتاهتر خواهد بود. برای سفید کردن دندان با بیشترین قدرت میتوان با یک بار مراجعه به دندان پزشک در حدود مدت 30 دقیقه تا یک ساعت این کار را انجام داد.

 

ماندگاری و دوام سفید کردن دندان

برای افزایش دوام نتایج حاصل از روش درمانی سفید کردن دندان، دندان پزشک احتمالاً پیشنهادات زیر را به شما ارائه خواهد کرد:

استفاده از روش های حفظ نتایج سفیدی دندان که بلافاصله پس از این روش سفید کردن دندان یا در فواصل زمانی مشخص مانند سالی یک بار انجام می شود.
اجتنپرهیز اب از مصرف غذاها و نوشیدنی هایی که رنگ دندان ها را تیره می کند. انجام این کار می بایست حداقل برای مدت یک هفته بعد از سفید کردن دندان انجام شود.
در هر زمان ممکن، توصیه به استفاده از نی برای مصرف نوشیدنی هایی که رنگ دندان ها را تیره می کند.
حفظ سلامت دهان و دندان در سطح مناسب با از طریق مسواک زدن و نخ دندان کشیدن بعد از غذا خوردن و قبل از خواب
آیا سفید کردن دندان یا بلیچینگ دندان را حساس خواهد نمود و یا حساسیت آن ها را بیش تر خواهد کرد؟

بله ولی نه به طور دائم! در بعضی موارد، دندان ها حین استفاده از مواد خوراکی یا نوشیدنی سرد و گرم اندکی حساس گشته که البته به صورت موقت و کاملاً گذرا هستند و بعد از آن دندان ها دوباره به حالت نرمال و طبیعی باز خواهند گشت.

 

آیا پروسه درمانی سفید کردن دندان خطرناک است؟

خیر سفید کردن دندان یا بلیچینگ یک شیوه خطرناک و آسیب رسان برای دندان ها و لثه نمی باشد. تاکنون موارد بسیاری سفید کردن دندان یا بلیچینگ انجام شده و تا به حال نمونه ای از آسیب به دندان ها مشاهده نگشته است. این شیوه نزدیک 20 سال است که وارد حیطه علم دندانپزشکی گشته و تاکنون هیچ گزارشی معنی بر آسیب یا حتی ریسک آسیب سفید کردن دندان به دندان و لثه گزارش نشده است.

 

هزینه سفید کردن دندان

هزینه این عمل از روشی به روش دیگر و از منطقه ای به منطقه دیگر تفاوت خواهد داشت ولی درکل هزینه سفید کردن دندان در مطب دندانپزشک گرانتر از سفید کردن دندان تحت نظارت پزشک در خانه است.

سفید کردن دندان، دائمی نیست و لکه ها دوباره باز خواهد گشت، بنابراین نیاز به مراقبت دارند تا برگشت لکه ها به تعویق بیافتند. کشیدن سیگار، نوشیدن چای و غذاهای رنگ دار از عوامل تاثیر گذار بر تغییر رنگ دندان ها هستند. در صورتی که از دندان ها مراقبت نکنید حداکثر یکسال بعد جهت سفید کردن دندان باید مجددا به دندانپزشک مراجعه کنید. سفید کردن دندان و بلیچینگ برای دفعات بعدی نیز در مطب دندانپزشک صورت خواهد گرفت.

 

دکتر امیرحسین خطیبی متخصص ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت  با گذراندن و سپری کردن دوره های تخصصی ارتودنسی و بعد از کسب مدارک تخصصی ارتودنسی و با دارا بودن مدرک بورد تخصصی ارتودنسی، یکی از اعضای بسیار برجسته انجمن ارتودنتیست های ایران هستند که به دانش ارتودنسی مسلط می باشند. مطب تخصصی ارتودنسی در شهریار با در اختیار داشتن پیشرفته ترین و بهترین امکانات و تکنولوژِی های دنیا و دانش نوین دندانپزشکی در زمینه درمان های ارتودنسی و همچنین با دارا بودن کادری بسیار حرفه ای، در روزهای زوج هفته از ساعت 15 تا 20:30، آماده ارائه مشاوره و خدمات درمان ارتودنسی به شما مراجعه کنندگان محترم و گرانقدر می باشد. منتظر حضور گرم شما عزیزان در مطب تخصصی دکتر امیرحسین خطیبی متخصص ارتودنسی در شهریار خواهیم بود.

مراجعه کنندگان و بیماران محترم و عزیز، شما میتوانید برای بهره مندی و برخورداری از کاملترین خدمات مشاوره و بهترین خدمات درمان در زمینه درمان های تخصصی ارتودنسی از بهترین متخصص  ارتودنسی در غرب تهران، بهترین متخصص ارتودنسی اندیشه، بهترین متخخص ارتودنسی در کرج، بهترین متخصص ارتودنسی در اسلامشهر، بهترین متخصص ارتودنسی در رباط کریم، بهترین متخصص ارتودنسی در شهریار، بهترین متخصص ارتودنسی در شهرقدس، بهترین متخصص ارتودنسی در پرند، به مطب تخصصی ارتودنسی دکتر امیرحسین خطیبی مراجعه فرمایید.

متخصص ارتودنسی در شهریار/ متخصص ارتودنسی در اندیشه

در این مرکز درمانی با بهترین و به روزترین امکانات دندانپزشکی در زمینه دانش ارتودنسی در خدمت شما عزیزان هستیم.

نظرات

هیچ موردی یافت نشد

نظر خود را بنویسید

شما می توانید دیدگاه خود را در این بخش با ما در میان بگذارید.

تماس و مشاوره : 02165247966
footer footer
 ارتودنسی در شهریار

ارتودنسی در شهریار

ارتودنسی در شهریار ، دندان پزشک شهریار ، من امیرحسین خطیبی، فارغ التحصیل ارتودنسی و ناهنجاری‌های فک و صورت هستم، دارای بورد تخصصی. در حال انجام درمان‌های ارتودنسی مانند اصلاح بی‌نظمی دندان‌ها و مشکلات فک با روش‌های ارتوپدی و جراحی فک. آماده کمک به شما در درمان ناهنجاری‌ها.

بخش هایی از سایت

ارتباط با ما