مال اکلوژن دندانی یا فکی

مال اکلوژن دندانی یا فکی

حالت جفت شدن غیر طبیعی دندان ها و فک ها مال اکلوژن نامیده می شود. مال اکلوژن دندانی و فکی عمدا ارثی است و از طریق والدین به فرزندان منتقل می شود، اما نقش محیط هم در ایجاد مال اکلوژن دندانی و فکی بی تاثیر نمی باشد. مال اکلوژن دندانی و فکی اگر درمان نشود می تواند سبب باعث بروز مشکلات لثه، پوسیدگی دندان ها و مشکلاتی در مفصل گیجگاهی فکی گردد.

نقش توارث در ایجاد مال اکلوژن دندانی و فکی

شکل و اندازه فک بالا و پایین، اندازه صورت و اندازه دندان ها  بیشتر توسط توارث از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود.

نقش محیط در ایجاد مال اکلوژن دندانی و فکی

عمده ترین علتی که نقش محیطی در ایجاد مال اکلوژن دندانی و فکی کودکان ایفا می کند  پوسیدگی دندان های شیری و یا از دست دادن زودهنگام دندان های شیری و یا مکیدن انگشت شست بعد از دو سالگی می باشد.

نا گفته نماند که بیشتر عوامل ایجاد مال اکلوژن دندانی و فکی که ناشی از عوامل محیطی می باشد قابل کنترل و پیشگیری توسط دانپزشک می باشد.

انواع مال اکلوژن دندانی و فکی 

مال اکلوژن دندانی و فکی کلاس یک

افرادی که اکلوژن طبیعی دارند و دندان های آنها به حالت نرمال با هم جفت می شوند در دسته بندی مال اکلوژن دندانی و فکی کلاس یک قرار می گیرند .

مال اکلوژن دندانی و فکی کلاس دو

در مال اکلوژن دندانی و فکی کلاس دو، افرادی قرار می گیرند که فک پایین کوچکتر از حالت نرمال دارند و دندان های پایین آنها خیلی عقب تر نسبت به حالت نرمال قرار گرفته است و یا دچار جلو زدگی فک بالا هستند و فک بالای آنها جلوتر از حالت نرمال قرار دارد.

مال اکلوژن دندانی و فکی کلاس سه

افرادی که در مال اکلوژن دندانی و فکی کلاس سه، قرار می گیرند فک پایین بزرگتر از حالت نرمال دارند و دندان های فک پایین آنها نسبت به حالت نرمال جلوتر قرار گرفته است و یا فک بالا عقب تر از حالت نرمال قرار گرفته دارد .

 

 

استفاده از ابزار ها برای بهبود مال اکلوژن دندانی و فکی

برای درمان مال اکلوژن دندانی و فکی دو نوع دستگاه در نظر گرفته شده است

 

 

استفاده از ارتودنسی ثابت برای درمان مال اکلوژن دندانی و فکی

به منظور درمان مال اکلوژن دندانی و فکی در ارتودنسی ثابت از اجزایی به نام براکت استفاده می شود که مستقیما به دندان ها چسبانده شده و در داخل براکت ها سیم قرار می گیرد. نیرویی که توسط براکت های ارتودنسی  به دندان ها وارد می شوند کنترل شده می باشند و به آرامی و به تدریج دندان ها را به موقعیت درست هدایت کنند. به منظور بدست آوردن بهترین نتیجه از ارتودنسی ثابت جهت درمان مال اکلوژن دندانی و فکی ضروری است بیمار در رعایت کردن بهداشت دهان و دندان و مسواک زدن دقیق دندان ها تا چند برابر بیشتر و با دقت تر از آنچه که قبلا انجام می داده همکاری لازم را به عمل آورد.

 

 

استفاده از ارتودنسی متحرک برای درمان مال اکلوژن دندانی و فکی

دستگاه های ارتودنسی متحرک به منظور درمان مال اکلوژن دندانی و فکی، از مواد پلاستیکی (اگریل ) و سیم این پلاک ها تشکیل شده است که برای درمان مال اکلوژن دندانی و فکی ساده و یا درمان مال اکلوژن دندانی و فکی در سنین قبل از سن بلوغ و پایان یافتن رشد به کار می رود.

 

 

چگونگی درمان مال اکلوژن دندانی و فکی

متخصص ارتودنسی  درمان های مختلفی را با توجه به نوع کلاس مال اکلوژن دندانی و فکی آن برای درمان مال اکلوژن دندانی و فکی در نظر می گیرد :

  • اصلاح موقعیت دندان های دچار مال اکلوژن دندانی و فکی با نصب براکت
  • اصلاح بهم ریختگی دندان های دچار مال اکلوژن دندانی و فکی به وسیله جراحی فک
  • منظم کردن دندان های دچار مال اکلوژن دندانی و فکی پس از انجام شدن جراحی فک
  • جراحی فک به منظور کوتاه نمودن فک در درمان مال اکلوژن دندانی و فکی
  • پایدار کردن استخوان فک توسط سیم یا قالب در درمان مال اکلوژن دندانی و فکی

 

 

پیشگیری از مال اکلوژن دندانی و فکی در کودکان

پیشگیری از مال اکلوژن دندانی و فکی در موارد ارثی ممکن نیست ولی آن دسته از مال اکلوژن دندانی و فکی که باعث تغییراتی در رشد و تکامل فک در کودکی می گردد را می توان با محدود کردن کودک از استفاده بیش از اندازه از پستانک، جلوگیری از مکیدن انگشت شست بعد از دو سالگی، مکیدن شیشه شیر بیشتر از سه سالگی پیشگیری کرد.

 

 

بیماران محترم و مراجعه کنندگان گرامی می توانند برای  برخورداری از بهترین مشاوره و کاملترین خدمات درمان در رابطه با  ارتودنسی در اندیشه، ارتودنسی در کرج، ارتودنسی در رباط کریم،  ارتودنسی در پرند، ارتودنسی در غرب تهران، ارتودنسی در اسلامشهر، به مطب مشاوره و درمانی دکتر امیرحسین خطیبی، در شهر شهریار مراجعه فرمایند.

دکتر امیرحسین خطیبی، متخصص ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت دارای مدرک تخصصی ارتودنسی و بورد تخصصی و عضو انجمن ارتودنتیست های ایران، با کادری حرفه ای و امکانات پیشرفته در مطب تخصصی  ارتودنسی در شهریار، در روزهای زوج هفته از ساعات 15 تا 20:30 آماده ارائه بهترین خدمات مشاوره و درمان ارتودنسی به شما بیماران محترم و مراجعه کنندگان گرامی می باشد. 

متخصص ارتودنسی در شهریار/ متخصص ارتودنسی در اندیشه

در این مرکز درمانی با بهترین و به روزترین امکانات دندانپزشکی در زمینه دانش ارتودنسی در خدمت شما عزیزان هستیم.

نظرات

هیچ موردی یافت نشد

نظر خود را بنویسید

شما می توانید دیدگاه خود را در این بخش با ما در میان بگذارید.

تماس و مشاوره : 02165247966
footer footer
 ارتودنسی در شهریار

ارتودنسی در شهریار

ارتودنسی در شهریار ، دندان پزشک شهریار ، من امیرحسین خطیبی، فارغ التحصیل ارتودنسی و ناهنجاری‌های فک و صورت هستم، دارای بورد تخصصی. در حال انجام درمان‌های ارتودنسی مانند اصلاح بی‌نظمی دندان‌ها و مشکلات فک با روش‌های ارتوپدی و جراحی فک. آماده کمک به شما در درمان ناهنجاری‌ها.

بخش هایی از سایت

ارتباط با ما